Nationaal Park Cinque Terre

10 augustus 2021 - Cinque Terre, Italië

Vandaag hebben we met de boot de 5 gekleurde dorpjes bezocht. Vanuit het water is 't prachtig om te zien hoe de dorpjes gebouwd zijn op en tegen de rotsen. Vanuit Levanto voeren naar Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore.

Het grootste dorp is Monterosso al Mare met 1560 inwoners, gelegen aan een zandstrand. Vernazza met 1060 inwoners wordt beschouwd als het meest pittoreske van de vijf. Het dorp telt een aantal rotsstranden en heeft een kleine vissershaven ter bevoorrading van de lokale restaurants en het eigen achterland. Manarola is het oudste van de vijf dorpen. Het werd gesticht in de twaalfde eeuw en heeft aan de achterzijde van de haven het gebied Punto Bonfiglio met een historische begraafplaats en aanliggend park. Van daaruit kan langs een wandelpad naar de andere stadjes gelopen worden, Corniglia en Vernazza. In Corniglia bevinden zich wijnvelden en zeer oude olijfboomgaarden.

Corniglia is het enige dorpje van de Cinque Terre dat niet direct aan zee ligt, maar op een rots die honderd meter boven het water uitsteekt. Op weg naar dit dorpje zie je veel terrassen met wijnstokken. Kleine tandradbanen doorkruisen de wijngaarden; dit is de manier waarop de druiven van de wijngaarden naar de hoger gelegen weg worden gebracht.

​​​​​Het meest zuidelijke dorpje, Riomaggiore, slingert vanaf zee langzaam omhoog. De huizen lijken zich aan de rotskust vast te hebben gezogen.

In Levanto hebben we gezellig samen met de Bakhuisjes gegeten. De laatste avond samen. Morgen gaan wij onze trip vervolgen richting Lago di Bolsena.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mama:
    10 augustus 2021
    Uit een triest, koud en regenachtig nederland wens ik jullie nog veel van zulke mooie dagen. Warme knuffel.